Turntoallah.com - Norsk avdelingen
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Bibelens innhold og troverdighet

2 posters

Go down

Bibelens innhold og troverdighet Empty Bibelens innhold og troverdighet

Poste  Turntoallah.com Man Feb 18, 2008 2:29 am

Hvordan kan man betrakte bibelen som en Gudsbok når den ble nedskrevet på slutten av 400 e.kr. av kirkelederere/paver som ble enige om den religionen som praktiseres idag, altså kristendommen. Hvordan kan man bruke Bibelen som en troverdig kilde når de som skrev Bibelen mener at de har fått " inspirasjon" fra Gud. Hvorfor er det veldig lite kilder om akkurat de personene som skrev Bibelen. Er ikke dette noe av det vitkigste i en troverdigkilde å ha konkrete og tydelige biografier av forfatternes liv for å avklare bibelens troverdighet?`Eller kan jeg som en helt vanlig menneske gå rundt og si at jeg har fått inspirasjon fra Gud samtidig som jeg har klart å hjernvaske 10000 personer til å tro på meg og få da retten til å skrive det jeg ønsker i Bibelen uten at folk er bevisst over det.
Turntoallah.com
Turntoallah.com
Admin

Antall Innlegg : 174
Join date : 17.02.2008
Age : 34
Bosted : Oslo - stovner

http://norsk.turntoallah.com

Til Toppen Go down

Bibelens innhold og troverdighet Empty Re: Bibelens innhold og troverdighet

Poste  ZeshanXY Søn Mar 30, 2008 4:21 am

Det er veldig få som betrakter bibelen som direkte gudsbok!

ZeshanXY

Antall Innlegg : 28
Join date : 16.03.2008
Age : 35
Bosted : Oslo

Til Toppen Go down

Bibelens innhold og troverdighet Empty Re: Bibelens innhold og troverdighet

Poste  Gjest Søn Okt 05, 2008 11:37 pm

Det er vel ikke noe rarere enn at en hel masse skrullinger betrakter Koranen som Guds bok?

Gjest
Gjest


Til Toppen Go down

Bibelens innhold og troverdighet Empty Re: Bibelens innhold og troverdighet

Poste  Turntoallah.com Man Okt 06, 2008 10:34 am

Det er ikke rarere Aperunkeren.

Et av Koranens egenskaper er at den er åpenbart på arabisk. Samtidig det at den ble muntlig overført fra generasjoner til generasjoner.

Det som derimot gjør Koranen mer troverdig er at den ble muntlig overført rett etter profetens død(fvmh). Den ble nedskrevet eller samla i en bok 5-15 år etter profetens død(fvmh). Profeten(fvmh) utfordret de fleste til å pugge Koranen til enhver tid, slik at de hele tiden kunne rette på hverandre hvis noen glemte noe, eller nedskrev feil informasjon enn det som ble åpenbart til profeten(fvmh).

Så forskjellen er at når man skriver Bibelen 3-4 00 år etter Jesuskorsfestelse, så kan mye av hva som foregikk den tiden bli endret på gradvis med tanke på at det er ingen som kunne være tilstede i den tiden å rette på informasjon siden de fleste bare fikk Gudsinspriasjon.

Forskjellen mellom Koranen og bibelen er at Koranen er Guds direkteord(ifølge muslimer), mens bibelens ord er skrevet av personer som fikk "inspirasjon" fra Gud(ifølge kristne).
Turntoallah.com
Turntoallah.com
Admin

Antall Innlegg : 174
Join date : 17.02.2008
Age : 34
Bosted : Oslo - stovner

http://norsk.turntoallah.com

Til Toppen Go down

Bibelens innhold og troverdighet Empty Re: Bibelens innhold og troverdighet

Poste  Gjest Man Okt 06, 2008 9:46 pm

Hva er det som er så fantastisk med at Koranen er på arabisk? 1001 Natt er også opprinnelig på arabisk men det gjør ikke historiene automatisk til sannhet. Hvilken garanti har du ellers for at Koranen er Guds ord. Såvidt vi vet er det ikke annet enn Muhammeds ord.

Gjest
Gjest


Til Toppen Go down

Bibelens innhold og troverdighet Empty Re: Bibelens innhold og troverdighet

Poste  Turntoallah.com Tir Okt 07, 2008 10:01 am

Aperunkeren skrev:Hva er det som er så fantastisk med at Koranen er på arabisk? 1001 Natt er også opprinnelig på arabisk men det gjør ikke historiene automatisk til sannhet. Hvilken garanti har du ellers for at Koranen er Guds ord. Såvidt vi vet er det ikke annet enn Muhammeds ord.

Som tidligere sagt. Så lenge du ikke kan arabisk kan jeg ikke forklare deg hvor unik det arabiske språket er. Du har sikkert hørt og evt. lest 1001 Natt, men si meg en ting. Har du lest 1001 natt på originalversjonen på arabisk?

Når du først behersker det arabiske språket kan du sammenligne 1001 natt med Koranen og undersøke om hva som er så fantastisk med akkurat strukturen, måten den er laget på, hvilke ord og kontraster som blir brukt, og ikke minst det som gjør at den kan tilpasse seg alle tidsepoker.
Turntoallah.com
Turntoallah.com
Admin

Antall Innlegg : 174
Join date : 17.02.2008
Age : 34
Bosted : Oslo - stovner

http://norsk.turntoallah.com

Til Toppen Go down

Bibelens innhold og troverdighet Empty Re: Bibelens innhold og troverdighet

Poste  Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Til Toppen


 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet