Turntoallah.com - Norsk avdelingen
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

En ond eller rettferdig Gud?

2 posters

Go down

En ond eller rettferdig Gud? Empty En ond eller rettferdig Gud?

Poste  Turntoallah.com Fre Feb 22, 2008 6:41 pm

Mange ateister bruker alltid det argumentet med at hvis jeg i det hele tatt skulle tro på Gud, så skulle jeg ikke tror på en ond Gud som straffer meg med evig helvette "bare" for å ikke tro på han. Denne påstanden har jeg hørt mange ganger og OFTE. Hva sier religiøse til det der?


Sist endret av Turntoallah.com den Søn Mar 16, 2008 6:38 pm, endret 1 gang
Turntoallah.com
Turntoallah.com
Admin

Antall Innlegg : 174
Join date : 17.02.2008
Age : 34
Bosted : Oslo - stovner

http://norsk.turntoallah.com

Til Toppen Go down

En ond eller rettferdig Gud? Empty Re: En ond eller rettferdig Gud?

Poste  ZeshanXY Søn Mar 16, 2008 2:59 am

Ok jeg må først og fremst inrømme at det ikke blir lett å svare på noe slikt men skal gi et forsøk.....men før jeg forsøker å svare på om gud er noe ondt eller godt, må jeg definere gud. Så hva er gud? Mange tror at gud er noe som kan snakke, kommunisere på andre måter med menneskene, kommer til å dømme oss på dommedagen osv..Slike utsagn får en til å tro at gud har menneskelige egenskaper eller at gud er en konkret skapning som sitter et eller annet sted og følger med på hva som skjer rundt om kring. Men det blir helt feil. Jeg mener gud er abstrakt, gud kan ikke beføles, ses, eller direkte snakkes til slik man snakker med andre menensker. Gud er en kraft som er i deg, meg og alle andre rundt oss. DET holder oss i livet, og holder universet igang. Slik kommer det til å fortsette. Når noen sier at de snakker til Gud så betyr ikke det at de står med åpne armer i hverandaen sin og roper opp mot himmelen, nei for gud er ikke i himmelen. Gud er i deg og når du tar deg tid til å snakke med deg selv, betyr det at du snakker til gud. Når du ber om noe i en bønn gjør du det ikke for at en skapning med millioner armer kommer og steller i stand det du har bedt om, men du gjør ed med deg selv om å prøve hardere for å oppnå det du nettopp har bedt om.

Så når jeg da skal svare på det med at ateister ikke skal tro på gud for de de ikke vil tro på en ond gud,så mener jeg at de har misforstått hva gud er! Gud er ikke generelt noe ondt eller godt for det er mennesker som er onde eller gode og gud er ikke et menenske, det er en kraft som er veldig vanskelig å forstå og ihvertfall veldig vanskelig å forklare, men håper jeg klarte det.....ihverfall til en viss grad håper jeg.

ZeshanXY

Antall Innlegg : 28
Join date : 16.03.2008
Age : 35
Bosted : Oslo

Til Toppen Go down

En ond eller rettferdig Gud? Empty Re: En ond eller rettferdig Gud?

Poste  Turntoallah.com Søn Mar 16, 2008 6:57 pm

ZeshanXY skrev:Ok jeg må først og fremst inrømme at det ikke blir lett å svare på noe slikt men skal gi et forsøk.....men før jeg forsøker å svare på om gud er noe ondt eller godt, må jeg definere gud. Så hva er gud? Mange tror at gud er noe som kan snakke, kommunisere på andre måter med menneskene, kommer til å dømme oss på dommedagen osv..Slike utsagn får en til å tro at gud har menneskelige egenskaper eller at gud er en konkret skapning som sitter et eller annet sted og følger med på hva som skjer rundt om kring. Men det blir helt feil. Jeg mener gud er abstrakt, gud kan ikke beføles, ses, eller direkte snakkes til slik man snakker med andre menensker. Gud er en kraft som er i deg, meg og alle andre rundt oss. DET holder oss i livet, og holder universet igang. Slik kommer det til å fortsette. Når noen sier at de snakker til Gud så betyr ikke det at de står med åpne armer i hverandaen sin og roper opp mot himmelen, nei for gud er ikke i himmelen. Gud er i deg og når du tar deg tid til å snakke med deg selv, betyr det at du snakker til gud. Når du ber om noe i en bønn gjør du det ikke for at en skapning med millioner armer kommer og steller i stand det du har bedt om, men du gjør ed med deg selv om å prøve hardere for å oppnå det du nettopp har bedt om.

Så når jeg da skal svare på det med at ateister ikke skal tro på gud for de de ikke vil tro på en ond gud,så mener jeg at de har misforstått hva gud er! Gud er ikke generelt noe ondt eller godt for det er mennesker som er onde eller gode og gud er ikke et menenske, det er en kraft som er veldig vanskelig å forstå og ihvertfall veldig vanskelig å forklare, men håper jeg klarte det.....ihverfall til en viss grad håper jeg.

hmmm.. Du gir en delvis definisjon på Gud, men går ut av veien med noen påstander. Gud kan beføles, og det er grunnen til at mange i verden blir misjonærer og prøver å få andre til å forstå deres religion. Det er vanskelig å forestille oss hvordan Gud er når vi enkeltmennesker ikke klarer å forstå absolutt alt rundt oss. Vi har alltid hypoteser, teorier og i enkelt tilfeller faktum for å tolke hva som skjer rundt oss, men vi har aldri fasit på alt i dagensverden, og det er noe som skiller oss fra Gud. Vi er bare en av Guds milliarder av skapninger.

Guds 99 navn som er utnevnt i koranen peker på de forskjellige egenskapene Gud har. En av dem er Guds rettferdighet, altså at Gud er rettferdig. Dermed må du forklare en ateist hvorfor Gud er rettferdig ettersom det står i koranen at han er rettferdig.



Jeg skjønner godt hvor du vil hen, men saken for en ateist er at alt i verden har en eller annen løsning. Så ifølge en ateist vil han betrakte det du sier som helt urelevant, og må nesten bruke en annen metode for å få han til å forstå hvordan Gud er rettferdig eller ond fra en helst utenfra perspektiv.

En enkel svar fra min side er følgende; En kan aldri betrakte Gud som ond bare fordi en ikke troende skal få et evig helvete etter døden for å ikke tro på Gud fra den siden.

Alle ateister, agnostikere og ikke-troende mennesker kan aldri tenke seg på å finne et svar til et slikt spørsmål med mindre de lar seg tro. Dette er simpelten av 2 grunner; den ene er at når man i første omgang ikke tror på at Gud eksister, eksisterer heller ikke livet etter døden. Og hvis livet etter døden ikke eksister, så eksister ikke dommedagen, og heller ikke helvete eller paradiss. Så For en ateist som skal prøve å stille et slikt spørsmål må vedkommende la seg tro på gud i førsteomgang og deretter finne et svar til det.

på samme måte når du står foran en gigantisk slått. For at du skal vite hva som er inn i slottets indre må du gå gjennom hovedinngangen som er den allerstørste og mest fryktende. Den døren representere troen på Gud. klarer du å gå igjennom den store, sterke, døren er du plutselig bak slottest murer og har en mye mindre oppgave å utforske slottest indre for å avklare sannheten. Konklusjonen er veldig simpelt, du kan enkelt prøve å la deg tro for at Gud kan eksistere for 1 time og prøv heller å finne svar til det. Klarer du ikke det, så har du nemlig en god grunn du kan bruke mot Gud på dommedagen.
Turntoallah.com
Turntoallah.com
Admin

Antall Innlegg : 174
Join date : 17.02.2008
Age : 34
Bosted : Oslo - stovner

http://norsk.turntoallah.com

Til Toppen Go down

En ond eller rettferdig Gud? Empty Re: En ond eller rettferdig Gud?

Poste  ZeshanXY Tor Mar 27, 2008 8:19 pm

kan Gud beføles? åssen det? er det nevnt noe tilfellet i Koranen?

ZeshanXY

Antall Innlegg : 28
Join date : 16.03.2008
Age : 35
Bosted : Oslo

Til Toppen Go down

En ond eller rettferdig Gud? Empty Re: En ond eller rettferdig Gud?

Poste  Turntoallah.com Fre Mar 28, 2008 6:13 pm

ZeshanXY skrev:kan Gud beføles? åssen det? er det nevnt noe tilfellet i Koranen?

Enhver troende muslim beføler Gud når han tror på han og praktiserer de obligatoriske tingene som han har pålagt. Det står i Koranen mange steder om akkurat det der. Du kan aldri beføle Gud med et negativ utgangspunkt. Gud er jo allestednærværende og allmektig så alt er mulig for Gud.


Sist endret av Turntoallah.com den Lør Apr 05, 2008 4:57 pm, endret 1 gang
Turntoallah.com
Turntoallah.com
Admin

Antall Innlegg : 174
Join date : 17.02.2008
Age : 34
Bosted : Oslo - stovner

http://norsk.turntoallah.com

Til Toppen Go down

En ond eller rettferdig Gud? Empty Re: En ond eller rettferdig Gud?

Poste  ZeshanXY Søn Mar 30, 2008 2:28 am

Turntoallah.com skrev:
ZeshanXY skrev:kan Gud beføles? åssen det? er det nevnt noe tilfellet i Koranen?

Enhver troende muslim beføler Gud når han tror på han og praktiserer de obligatoriske tingene som han har pålagt. Det står i Koranen mange steder om akkurat det der. Du kan aldri beføle Gud med et negativ utgangspunkt. Gud er jo allestednærværende og allmektig så er alt er mulig for Gud.

Sorry nå skjønte jeg at vi egentlig mener det samme begge to men vi bare misforstod hverandre. Jeg mente at Gud ikke kan beføles slik konkrete ting kan. Men som du sier på den abstrakte vis kan man jo det.

ZeshanXY

Antall Innlegg : 28
Join date : 16.03.2008
Age : 35
Bosted : Oslo

Til Toppen Go down

En ond eller rettferdig Gud? Empty Re: En ond eller rettferdig Gud?

Poste  Turntoallah.com Lør Apr 05, 2008 4:58 pm

Neida, det går sikkert bra liksom Smile
Turntoallah.com
Turntoallah.com
Admin

Antall Innlegg : 174
Join date : 17.02.2008
Age : 34
Bosted : Oslo - stovner

http://norsk.turntoallah.com

Til Toppen Go down

En ond eller rettferdig Gud? Empty Re: En ond eller rettferdig Gud?

Poste  Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Til Toppen


 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet