Turntoallah.com - Norsk avdelingen
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Motsigelser i Bibelen?

4 posters

Go down

Motsigelser i Bibelen? Empty Motsigelser i Bibelen?

Poste  Turntoallah.com Tir Feb 19, 2008 3:07 am

Jeg husker jeg har lest en gang i Bibelen at jorda er flatt. Ikke minst at skapelsen er omlang 6000 år siden? Er ikke dette litt rart når vitenskapen beviser det motsatte? Hvordan kan jeg betrakte Bibelen som Gudsbok når jeg i utgangspunktet ser at den er i strid med dagensvitenskap og teknologi?

Noen prester mener at den delen som omhandler at jorda er flatt og det med skapelsen blir sett på som mindre troverdig fordi den rett og slett er imotsetning til vitenskapen. Men en paradoks er en paradoks. Og når en bok som blir omtalt for å være Gudsbok innholder selvmotsigelser og paradokser er hvertfall ikke en bok jeg kommer til å velge og betrakte som noe troverdig. Hva mener dere om det? bounce
Turntoallah.com
Turntoallah.com
Admin

Antall Innlegg : 174
Join date : 17.02.2008
Age : 34
Bosted : Oslo - stovner

http://norsk.turntoallah.com

Til Toppen Go down

Motsigelser i Bibelen? Empty Re: Motsigelser i Bibelen?

Poste  ZeshanXY Søn Mar 16, 2008 3:52 am

Du er ikke alene om det.......en milliard andre kristne er enig med deg, BIBELEN ER IKKE EN HELLIG BOK. Den blir slett ikke betraktet som en hellig bok, fordi den ikke er fra himmelen, man er stortsett enig i at boken er skrevet av menneskene mye senere enn kristendommen, og det er en bok som skal minne folkene på OMTRENT hvordan det var på den tiden. Dette lærte jeg i religionen på onsdag i forrige uke.

ZeshanXY

Antall Innlegg : 28
Join date : 16.03.2008
Age : 35
Bosted : Oslo

Til Toppen Go down

Motsigelser i Bibelen? Empty Re: Motsigelser i Bibelen?

Poste  ZeshanXY Søn Mar 16, 2008 4:00 am

Hvis jeg ikke tar feil så er det motsigelser i koranen oxo, men motsigelser er der fordi religionen skal gjelde alle sammen. Det er ikke mulig å ha samme regler for deg som for meg, det er kanskje ikke stor forskjell mellom deg og meg, men meg og et barn i afrika. Det er derfor vi må tolke Koranen, hadde det ikke vært motsigelser så hadde det ikke vært nødvendig å diskutere og omtolke koranen heletiden. Koranen er ikke skrevet av Allah, eller Profeten Muhammed selv, den er skrevet mye senere (riktignok skrev de det så nært opp til det profeten hadde sagt, men igjen kun det de husket), og siden de menneskene som skrev den ikke var noen perfekte mennesker må man bruke sin sunne fornuft oxo.

ZeshanXY

Antall Innlegg : 28
Join date : 16.03.2008
Age : 35
Bosted : Oslo

Til Toppen Go down

Motsigelser i Bibelen? Empty Re: Motsigelser i Bibelen?

Poste  Turntoallah.com Søn Mar 16, 2008 5:52 pm

ang. folk som du mener skrev koranen og overførte den på en troverdig måte er en helt annen diskusjon, kan sikkert åpne en nytt tema for Koranens innhold og dets troverdighet.

Hvordan kan du betrakte Koranen som guds direkte ord hvis du i grunn ikke tror at gud har bevart den i sin helhet og videreført den til menneskeheten. Med full respekt, kan du kalle deg selv som en muslim hvis du ikke tror på Guds direkte ord som er blitt videreført til deg? Hvis det ikke var gud som bevarte den, vil det si at du tror på deler av koranen på lik måte som kristne tror på deler av bibelen og forkaster det de synes er mindre troverdig?

Koranen ble samlet og ikke nedskrevet altså, rundt 5-20 år etter profet mohammeds død. Du snakker også om at koranen innholder paradokser og selvmotsigeler som motbeviser dets innhold. Jeg kan faktisk utfordre deg til å finne en eneste paradoks i koranen og legge det fram på dette forumet, så skal jeg sørge for at jeg får svart deg straks øyeblikkelig på det.

Den koranen som jeg har hjemme er skrevet på arabisk og er den samme i sin helhet siden den profet muhammed gav ut etter sin død.

Om den koranen du bruker er en oversatt versjoner fra flere oversettelser og hevder med det at den koranen du har ikke er den samme for over 1400 år siden er det en helt annen sak. Vi snakker faktisk om at du går ut fra en oversatt versjon.

For min del som er en araber, er alt som står i koranen veldig troverdig og riktig overført ut fra dets form, innhold, måte den bringer sitt budskap på, skildring av hendelser, vitenskapelige påstander, og det at den enkelt og greit innholder alt som har med livet, levemåten og simpelten svar på de ekstensielle spørsmålene er mer enn nok troverdig for meg og alle andre muslimer.
Turntoallah.com
Turntoallah.com
Admin

Antall Innlegg : 174
Join date : 17.02.2008
Age : 34
Bosted : Oslo - stovner

http://norsk.turntoallah.com

Til Toppen Go down

Motsigelser i Bibelen? Empty Re: Motsigelser i Bibelen?

Poste  Christianrr Søn Mar 23, 2008 3:16 pm

Noen av motsigelsene i bibelen, for dem som er interresert..
http://home.powertech.no/haraldfa/mot-xx.html

Christianrr

Antall Innlegg : 55
Join date : 18.02.2008

Til Toppen Go down

Motsigelser i Bibelen? Empty Re: Motsigelser i Bibelen?

Poste  Turntoallah.com Søn Mar 23, 2008 8:36 pm

Ikke bare den. Det finnes utfattelig mange andre som blir tatt opp av Dr. Zakir Naik når han snakker om Quran & The Bible in the light of sicene. søk på Youtube.com og du finner mange der.
Turntoallah.com
Turntoallah.com
Admin

Antall Innlegg : 174
Join date : 17.02.2008
Age : 34
Bosted : Oslo - stovner

http://norsk.turntoallah.com

Til Toppen Go down

Motsigelser i Bibelen? Empty Re: Motsigelser i Bibelen?

Poste  ZeshanXY Søn Mar 30, 2008 4:14 am

Turntoallah.com skrev:ang. folk som du mener skrev koranen og overførte den på en troverdig måte er en helt annen diskusjon, kan sikkert åpne en nytt tema for Koranens innhold og dets troverdighet.

Hvordan kan du betrakte Koranen som guds direkte ord hvis du i grunn ikke tror at gud har bevart den i sin helhet og videreført den til menneskeheten. Med full respekt, kan du kalle deg selv som en muslim hvis du ikke tror på Guds direkte ord som er blitt videreført til deg? Hvis det ikke var gud som bevarte den, vil det si at du tror på deler av koranen på lik måte som kristne tror på deler av bibelen og forkaster det de synes er mindre troverdig? Det jeg sier er at boken ikke er skrevet av gud eller Muhammed, den er skrevet av menneskene, det er du enig i? Vi vet at profeten mottok koranen fra gud i hulen Hira og kom deretter ned til muslimene og fortalte dem hva gud hadde sagt til ham. deretter srev menneskene den ned. og derfor mener jeg at man skal lese koranen i helhet og finne hva gud kan ha ment med denne boka!!!!!! Altså ikke tolke boken bokstavelig men hva som er meningen bak det!!!!!!!!!!!!!! jeg forkaster ikke deler av den, NEI, men jeg velger å tolke den i helhet og ikke ord for ord, eller vers for vers!!!!!!

Koranen ble samlet og ikke nedskrevet altså, rundt 5-20 år etter profet mohammeds død. Men er den ikke skrevet av menneskene oxo? Profeten kunne jo ikke skrive? Du snakker også om at koranen innholder paradokser og selvmotsigeler som motbeviser dets innhold. Jeg kan faktisk utfordre deg til å finne en eneste paradoks i koranen og legge det fram på dette forumet, så skal jeg sørge for at jeg får svart deg straks øyeblikkelig på det. Jo jeg tror ikke du helt forstår meg, eller har du kanskje ikke prøvd å forstå? I Koranen står det at du ikke skal drepe et menneske for det er det samme som å ha drept hele menneskeheten, men på den andre siden så er en rettferdig krig for beskyttelse lov! Det ser jeg på som en paradoks at på en side er det forbudt å drepe, men på en annen side er det lov. Og jeg sier også at det er nødvendig med slike paradokser for nettopp å gi rom for å tolke og se på reglene ut i fra den situasjonen man er i. Lever du i et fredelig land har du ikke lov å drepe, men for ditt forsvar er det lov å drepe noen.

Den koranen som jeg har hjemme er skrevet på arabisk og er den samme i sin helhet siden den profet muhammed gav ut etter sin død. Her tror jeg ikke du vet hva du selv har sagt! Hvordan kan Profeten selv gi ut koranen etter sin død? forklar!

Om den koranen du bruker er en oversatt versjoner fra flere oversettelser og hevder med det at den koranen du har ikke er den samme for over 1400 år siden er det en helt annen sak. Vi snakker faktisk om at du går ut fra en oversatt versjon.

For min del som er en araber, er alt som står i koranen veldig troverdig og riktig overført ut fra dets form, innhold, måte den bringer sitt budskap på, skildring av hendelser, vitenskapelige påstander, og det at den enkelt og greit innholder alt som har med livet, levemåten og simpelten svar på de ekstensielle spørsmålene er mer enn nok troverdig for meg og alle andre muslimer. Har jeg sagt at den ikke er troverdig? Det er kanskje det som er problemet med muslimene at de med en gang går i selvforsvar isteden for å faktisk idet minste prøve å forstå hva noen sier

Jeg trodde dette var et forum der man kunne kritisere hverandre og seg selv. Stille spørmål for seg selv og andre for å kanskje ha mindre fordommer for hverandre, og prøve å se tng fra et annet ståsted enn der man selv står. Men kaskje jeg har kommet feil? Det virker som at på dette forumet så er det en krig mellom muslimer og kristne, muslimer og ikke religiøse. Bare jeg prøver å se på saken fra en annen vinkel så blir det satt spørmålstegn ved om jeg kan kalle meg for muslim! Hva er dette for noe?

ZeshanXY

Antall Innlegg : 28
Join date : 16.03.2008
Age : 35
Bosted : Oslo

Til Toppen Go down

Motsigelser i Bibelen? Empty Re: Motsigelser i Bibelen?

Poste  yamahdi Fre Apr 04, 2008 1:07 am

ZeshanXY skrev:
Turntoallah.com skrev:
Det jeg sier er at boken ikke er skrevet av gud eller Muhammed, den er skrevet av menneskene, det er du enig i? Vi vet at profeten mottok koranen fra gud i hulen Hira og kom deretter ned til muslimene og fortalte dem hva gud hadde sagt til ham. deretter srev menneskene den ned. og derfor mener jeg at man skal lese koranen i helhet og finne hva gud kan ha ment med denne boka!!!!!! Altså ikke tolke boken bokstavelig men hva som er meningen bak det!!!!!!!!!!!!!! jeg forkaster ikke deler av den, NEI, men jeg velger å tolke den i helhet og ikke ord for ord, eller vers for vers!!!!!!

Yamahdi:

Kjære søster/bror! Det er bestemte retningslinjer ifølge Koranen for å tolke den! Ikke en hvilken som helst kan komme og tolke den slik det faller ham på hjertet. Les Koranen: 3:7. Der står det tydelig at det bare er de fast forankret i kunnskap, som får lov til å tolke den! En tolkning i strid med deres tolkning er uansett forkastelig!

Men er den ikke skrevet av menneskene oxo? Profeten kunne jo ikke skrive?

Yamahdi:

Koranen er ikke skrevet direkte av Profeten Muhammed, for Muhammed kunne ikke skrive. Det var Imam Ali som samlet og skrev ned Koranen, men dette var på Allahs og profetens ordre!


Jo jeg tror ikke du helt forstår meg, eller har du kanskje ikke prøvd å forstå? I Koranen står det at du ikke skal drepe et menneske for det er det samme som å ha drept hele menneskeheten, men på den andre siden så er en rettferdig krig for beskyttelse lov! Det ser jeg på som en paradoks at på en side er det forbudt å drepe, men på en annen side er det lov. Og jeg sier også at det er nødvendig med slike paradokser for nettopp å gi rom for å tolke og se på reglene ut i fra den situasjonen man er i. Lever du i et fredelig land har du ikke lov å drepe, men for ditt forsvar er det lov å drepe noen.

Yamahdi:

Det gis rom for tolkning, men innenfor bestemte grenser. Hvis man overskrider disse grensene, så tolker man ikke lenger. Men man forsøker å finne på noe nytt, som ikke har noe med religionen å gjøre. En del folk har dessverre tolket boken slik og begynt å mene at alkohol, homofili og alt annet som Koranen avskyr, er tillatt! Vi kan ikke begynne å tolke Koranen slik vi vil, for to grunner.
1. Vi er ikke feilfrie.
2. Det blir for mange tolkninger hvis en og hver skal mene at hans/hennes tolkning er riktig.
Derfor er det problematisk!

Her tror jeg ikke du vet hva du selv har sagt! Hvordan kan Profeten selv gi ut koranen etter sin død? forklar!

Yamahdi:

Det er sunnimuslimer som mener at Koranen ble samlet senere, men sjiamuslimene mener ikke det! De mener at den ble samlet på profetens tid. Når det gjelder Koranen skrevet med kufisk skrift så ble den skrevet av Imam Ali på nytt med samme innhold, men med litt forskjellig grammatikk, fordi det ble mange former for dialekter på grunn av muslimenes reiser rundt omkring i verden og de nye muslimene som kom til troen. Derfor innførte Imam Ali nye skrive og grammatikk regler, blant annet Nahw wa Sarf. Med slike regler, kunne han bevare den riktige uttalelsen!

Om den koranen du bruker er en oversatt versjoner fra flere oversettelser og hevder med det at den koranen du har ikke er den samme for over 1400 år siden er det en helt annen sak. Vi snakker faktisk om at du går ut fra en oversatt versjon.

Har jeg sagt at den ikke er troverdig? Det er kanskje det som er problemet med muslimene at de med en gang går i selvforsvar isteden for å faktisk idet minste prøve å forstå hva noen sier

Yamahdi:

Du sier at Koranen innholder motsigelser, fordi den oppfordrer til drap noen ganger og andre ganger motsetter seg det. Så mener du at dette gir rom for tolkning. Vi mener ikke at det ikke gir rom for tolkning, men vi reagerte på din ordbruk. Du mente at det var motsigelser i den. Motsigelser er noe annet enn tolkning!

Jeg trodde dette var et forum der man kunne kritisere hverandre og seg selv. Stille spørmål for seg selv og andre for å kanskje ha mindre fordommer for hverandre, og prøve å se tng fra et annet ståsted enn der man selv står. Men kaskje jeg har kommet feil? Det virker som at på dette forumet så er det en krig mellom muslimer og kristne, muslimer og ikke religiøse. Bare jeg prøver å se på saken fra en annen vinkel så blir det satt spørmålstegn ved om jeg kan kalle meg for muslim! Hva er dette for noe?

Yamahdi:

Du kan se saken fra flere vinkler og diskutere med oss. Jeg har ingenting imot at du mener noe bestemt, men jeg mener at det du sier ikke stemmer overhodet med det jeg kjenner til! Slike uenigheter kan oppstå blant alle mennesker uten unntak!

yamahdi

Antall Innlegg : 5
Join date : 04.04.2008

Til Toppen Go down

Motsigelser i Bibelen? Empty Re: Motsigelser i Bibelen?

Poste  Turntoallah.com Lør Apr 05, 2008 6:29 pm

ZeshanXY skrev:
Turntoallah.com skrev:ang. folk som du mener skrev koranen og overførte den på en troverdig måte er en helt annen diskusjon, kan sikkert åpne en nytt tema for Koranens innhold og dets troverdighet.

Hvordan kan du betrakte Koranen som guds direkte ord hvis du i grunn ikke tror at gud har bevart den i sin helhet og videreført den til menneskeheten. Med full respekt, kan du kalle deg selv som en muslim hvis du ikke tror på Guds direkte ord som er blitt videreført til deg? Hvis det ikke var gud som bevarte den, vil det si at du tror på deler av koranen på lik måte som kristne tror på deler av bibelen og forkaster det de synes er mindre troverdig? Det jeg sier er at boken ikke er skrevet av gud eller Muhammed, den er skrevet av menneskene, det er du enig i? Vi vet at profeten mottok koranen fra gud i hulen Hira og kom deretter ned til muslimene og fortalte dem hva gud hadde sagt til ham. deretter srev menneskene den ned. og derfor mener jeg at man skal lese koranen i helhet og finne hva gud kan ha ment med denne boka!!!!!! Altså ikke tolke boken bokstavelig men hva som er meningen bak det!!!!!!!!!!!!!! jeg forkaster ikke deler av den, NEI, men jeg velger å tolke den i helhet og ikke ord for ord, eller vers for vers!!!!!!

Koranen ble samlet og ikke nedskrevet altså, rundt 5-20 år etter profet mohammeds død. Men er den ikke skrevet av menneskene oxo? Profeten kunne jo ikke skrive? Du snakker også om at koranen innholder paradokser og selvmotsigeler som motbeviser dets innhold. Jeg kan faktisk utfordre deg til å finne en eneste paradoks i koranen og legge det fram på dette forumet, så skal jeg sørge for at jeg får svart deg straks øyeblikkelig på det. Jo jeg tror ikke du helt forstår meg, eller har du kanskje ikke prøvd å forstå? I Koranen står det at du ikke skal drepe et menneske for det er det samme som å ha drept hele menneskeheten, men på den andre siden så er en rettferdig krig for beskyttelse lov! Det ser jeg på som en paradoks at på en side er det forbudt å drepe, men på en annen side er det lov. Og jeg sier også at det er nødvendig med slike paradokser for nettopp å gi rom for å tolke og se på reglene ut i fra den situasjonen man er i. Lever du i et fredelig land har du ikke lov å drepe, men for ditt forsvar er det lov å drepe noen.

Den koranen som jeg har hjemme er skrevet på arabisk og er den samme i sin helhet siden den profet muhammed gav ut etter sin død. Her tror jeg ikke du vet hva du selv har sagt! Hvordan kan Profeten selv gi ut koranen etter sin død? forklar!

Om den koranen du bruker er en oversatt versjoner fra flere oversettelser og hevder med det at den koranen du har ikke er den samme for over 1400 år siden er det en helt annen sak. Vi snakker faktisk om at du går ut fra en oversatt versjon.

For min del som er en araber, er alt som står i koranen veldig troverdig og riktig overført ut fra dets form, innhold, måte den bringer sitt budskap på, skildring av hendelser, vitenskapelige påstander, og det at den enkelt og greit innholder alt som har med livet, levemåten og simpelten svar på de ekstensielle spørsmålene er mer enn nok troverdig for meg og alle andre muslimer. Har jeg sagt at den ikke er troverdig? Det er kanskje det som er problemet med muslimene at de med en gang går i selvforsvar isteden for å faktisk idet minste prøve å forstå hva noen sier

Jeg trodde dette var et forum der man kunne kritisere hverandre og seg selv. Stille spørmål for seg selv og andre for å kanskje ha mindre fordommer for hverandre, og prøve å se tng fra et annet ståsted enn der man selv står. Men kaskje jeg har kommet feil? Det virker som at på dette forumet så er det en krig mellom muslimer og kristne, muslimer og ikke religiøse. Bare jeg prøver å se på saken fra en annen vinkel så blir det satt spørmålstegn ved om jeg kan kalle meg for muslim! Hva er dette for noe?

Den her hadde jeg ikke sett på en stund, kanskje fordi den var feil quotet, men jo. Det er nemlig riktig at i dette forumet er jeg åpen for all kritikk som omhandler islam og Koranen generelt. Saken er veldig simpel. Du kan se for deg islam fra hvilken side du selv velger, jeg har ikke noe med det, men vær så vennlig å ikke kall deg for en religiøs, trofast muslim når du igrunn ikke skjønner prinsippene i islam. Du tror kanskje på Allah, profeten, de 5 søylene, trosartikler etc., men tror ikke du skjønner innholdet i dem. Tror heller ikke du skjønner hvorfor du i det hele tatt skal praktisere dem og det er nemlig her skillen kommer.

Selvom profeten var en analfabet mann lærte han seg Koranen utennatt av engelen Gabriel/Gibril i Herra Hulen fra Gud. Altså muntlig overført. Når du så snakker om det var mennesker eller selve profeten som skrev den ned er det selvsagt mennesker under og etter profetns prinsipp og utgangspunkt. Profeten var en Analfabet mann ut fra Guds hensikt.

Et bevis for at Gud har bevart Koranen er at de aller flinkeste, lærde folk som har sin utdanning og spesialitet i det arabiske språket ofte henter sine kilder og analyse metoder fra Koranen ettersom den har en såå avansert språk. Koranen er den mest avanserte arabiske språket du kan finne. Ikke fordi jeg er muslim, men fordi jeg kan arabisk. Noen forskere har til og med prøvd å fjerne et eller flere bokstaver og ord fra noen delvers for å undersøke om det lar seg gjøre. Resultatet var veldig overraskende med at den språklige oppbygningen til Koranen var for avsansert til å kunne gjøres noe slikt og dermed vil man miste meningen og innholdet av den delversen som mistet et eller flere ord.

Et paradoks
Turntoallah.com
Turntoallah.com
Admin

Antall Innlegg : 174
Join date : 17.02.2008
Age : 34
Bosted : Oslo - stovner

http://norsk.turntoallah.com

Til Toppen Go down

Motsigelser i Bibelen? Empty Re: Motsigelser i Bibelen?

Poste  Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Til Toppen


 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet