Turntoallah.com - Norsk avdelingen
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Jesus i kristendommen

3 posters

Go down

Jesus i kristendommen Empty Jesus i kristendommen

Poste  Turntoallah.com Man Feb 18, 2008 2:35 am

Hvordan kan Jesus både være Guds sønn og Gud på samme tid?
Turntoallah.com
Turntoallah.com
Admin

Antall Innlegg : 174
Join date : 17.02.2008
Age : 34
Bosted : Oslo - stovner

http://norsk.turntoallah.com

Til Toppen Go down

Jesus i kristendommen Empty Re: Jesus i kristendommen

Poste  ZeshanXY Søn Mar 16, 2008 3:47 am

Jeg tror Jesus var en person så mye nærmere gud enn det et vanelig menneske er slik at man oppfattet det som at han var guds sønn. Det at man sier at han er guds sønn er ikke fordi han er født av gud men for å gi han den æren at han er mye nærmere gud enn det alle andre er. i Islam gir man også Muhammed en større rolle enn det andre har, nettopp fordi Muhammed var mye nærmere gud. Så klue er å ikke tolke det bokstavelig at Jesus var guds sønn, men heller ta det som en sammenlikning.

ZeshanXY

Antall Innlegg : 28
Join date : 16.03.2008
Age : 35
Bosted : Oslo

Til Toppen Go down

Jesus i kristendommen Empty Re: Jesus i kristendommen

Poste  Turntoallah.com Lør Mar 22, 2008 10:26 pm

ZeshanXY skrev:Jeg tror Jesus var en person så mye nærmere gud enn det et vanelig menneske er slik at man oppfattet det som at han var guds sønn. Det at man sier at han er guds sønn er ikke fordi han er født av gud men for å gi han den æren at han er mye nærmere gud enn det alle andre er. i Islam gir man også Muhammed en større rolle enn det andre har, nettopp fordi Muhammed var mye nærmere gud. Så klue er å ikke tolke det bokstavelig at Jesus var guds sønn, men heller ta det som en sammenlikning.

Helt unig ass. Jesus regnes som både Guds sønn og som Gud. Treenigheten peker på akkurat det der. Mohammed har en meget høy status og verdistilling i islam, men selv han regnes ikke som Guds sønn. Profeten selv(fvmh) innrømmer at han er en helt vanlig menneske som ble utvalgt av Gud. Så nei, her gjelder det ikke å tro helt blindt.

Som Einstein sa, religion uten vitenskap er lam, og vitenskapen uten religion er blind. Cool
Turntoallah.com
Turntoallah.com
Admin

Antall Innlegg : 174
Join date : 17.02.2008
Age : 34
Bosted : Oslo - stovner

http://norsk.turntoallah.com

Til Toppen Go down

Jesus i kristendommen Empty Re: Jesus i kristendommen

Poste  Christianrr Søn Mar 23, 2008 5:23 am

ZeshanXY skrev:Jeg tror Jesus var en person så mye nærmere gud enn det et vanelig menneske er slik at man oppfattet det som at han var guds sønn. Det at man sier at han er guds sønn er ikke fordi han er født av gud men for å gi han den æren at han er mye nærmere gud enn det alle andre er. i Islam gir man også Muhammed en større rolle enn det andre har, nettopp fordi Muhammed var mye nærmere gud. Så klue er å ikke tolke det bokstavelig at Jesus var guds sønn, men heller ta det som en sammenlikning.

Jeg tror mange kristene vil være uenig med deg. De mener bokstavelig talt at Jesus var/er Guds sønn. Det er forklaringen til at Jesus var født av en "jomfru" - det var Gud som gjorde et inngrep, og han er derfor "sønnen". For hvordan i huleste kunne han ellers ha blitt født? Selv synes jeg omstendighetene rundt denne Josef, er meget mistenksomme Smile Dette kan sees i sammenheng med at det er ikke lov å ha sex utenfor ekteskap i jødedommen. Løsning? Neinei, vi har ikke ligget sammen, hun er jomfru.. Min teori ;-)

Christianrr

Antall Innlegg : 55
Join date : 18.02.2008

Til Toppen Go down

Jesus i kristendommen Empty Re: Jesus i kristendommen

Poste  Christianrr Søn Mar 23, 2008 5:30 am

Her er det noen sitater som "forklarer" treenigheten fra et kristent perspektiv:
Joh.10:30 Jeg og Faderen er ett.

Kol.2:9 I ham er hele guddomsfylden legemlig til stede.

Den katolske encyklopedi definerer treenigheten slik:
”In the unity of the Godhead, there are three Persons; the Father, the Son and the Holy Spirit, these three Persons being truly distinct from another. Thus, in the words of the Anthanasian Creed: the Father is God, the Son is God, and the Holy Spirit is God, and yet there are not three Gods, but one God

Christianrr

Antall Innlegg : 55
Join date : 18.02.2008

Til Toppen Go down

Jesus i kristendommen Empty Re: Jesus i kristendommen

Poste  Turntoallah.com Søn Mar 23, 2008 8:15 pm

Fint at du refereer til et kristentperspektiv, men fra min side virker dette meget absurd. Hvordan kan man si at er allestednærværende når han begrenser seg kun på 3 personer. Om Gud begrenser seg i 3 legemer/andre fra hans skapnignger, er ikke lenger allmektig og allestedsnærværende.

Men kan man betrakte en som Guds sønn bare fordi han ikke hadde en far?? Er ikke Gud allmektig nok til å skape et menneske uten en far eller en mor som han gjorde med Adam og Eva? Kan f.eks ikke jesus være en gudsprofet istedet fordi Gud ville at han skulle være spesiell?

Enda mer absurd fra min side er hvordan han er både Gudssønn og gud på samme tid. Rolling Eyes
Turntoallah.com
Turntoallah.com
Admin

Antall Innlegg : 174
Join date : 17.02.2008
Age : 34
Bosted : Oslo - stovner

http://norsk.turntoallah.com

Til Toppen Go down

Jesus i kristendommen Empty Re: Jesus i kristendommen

Poste  Turntoallah.com Søn Mar 23, 2008 8:18 pm

Christianrr skrev:
ZeshanXY skrev:Jeg tror Jesus var en person så mye nærmere gud enn det et vanelig menneske er slik at man oppfattet det som at han var guds sønn. Det at man sier at han er guds sønn er ikke fordi han er født av gud men for å gi han den æren at han er mye nærmere gud enn det alle andre er. i Islam gir man også Muhammed en større rolle enn det andre har, nettopp fordi Muhammed var mye nærmere gud. Så klue er å ikke tolke det bokstavelig at Jesus var guds sønn, men heller ta det som en sammenlikning.

Jeg tror mange kristene vil være uenig med deg. De mener bokstavelig talt at Jesus var/er Guds sønn. Det er forklaringen til at Jesus var født av en "jomfru" - det var Gud som gjorde et inngrep, og han er derfor "sønnen". For hvordan i huleste kunne han ellers ha blitt født? Selv synes jeg omstendighetene rundt denne Josef, er meget mistenksomme Smile Dette kan sees i sammenheng med at det er ikke lov å ha sex utenfor ekteskap i jødedommen. Løsning? Neinei, vi har ikke ligget sammen, hun er jomfru.. Min teori ;-)

Ikke dårlig teori det, men det sies at Jesus snakket da han var liten baby for å forsvare sin mor vettu. Det er ögså et av mirakelene hans som en liten baby. Det står hverfall i Koranen om akkurat det der, veit ikke om det står i bibelen.
Turntoallah.com
Turntoallah.com
Admin

Antall Innlegg : 174
Join date : 17.02.2008
Age : 34
Bosted : Oslo - stovner

http://norsk.turntoallah.com

Til Toppen Go down

Jesus i kristendommen Empty Re: Jesus i kristendommen

Poste  Christianrr Man Mar 24, 2008 6:42 am

Turntoallah.com skrev:Fint at du refereer til et kristentperspektiv, men fra min side virker dette meget absurd. Hvordan kan man si at er allestednærværende når han begrenser seg kun på 3 personer. Om Gud begrenser seg i 3 legemer/andre fra hans skapnignger, er ikke lenger allmektig og allestedsnærværende.

Men kan man betrakte en som Guds sønn bare fordi han ikke hadde en far?? Er ikke Gud allmektig nok til å skape et menneske uten en far eller en mor som han gjorde med Adam og Eva? Kan f.eks ikke jesus være en gudsprofet istedet fordi Gud ville at han skulle være spesiell?

Enda mer absurd fra min side er hvordan han er både Gudssønn og gud på samme tid. Rolling Eyes

Null problem å være gudssønn og gud på samme tid.. han er jo gud Wink Han kan jo være to steder på samme tid, samtidig som han er alle steder på samme tid. Tid er jo ikke en begrensning for gud..

Christianrr

Antall Innlegg : 55
Join date : 18.02.2008

Til Toppen Go down

Jesus i kristendommen Empty Re: Jesus i kristendommen

Poste  Turntoallah.com Man Mar 24, 2008 3:56 pm

Christianrr skrev:
Turntoallah.com skrev:Fint at du refereer til et kristentperspektiv, men fra min side virker dette meget absurd. Hvordan kan man si at er allestednærværende når han begrenser seg kun på 3 personer. Om Gud begrenser seg i 3 legemer/andre fra hans skapnignger, er ikke lenger allmektig og allestedsnærværende.

Men kan man betrakte en som Guds sønn bare fordi han ikke hadde en far?? Er ikke Gud allmektig nok til å skape et menneske uten en far eller en mor som han gjorde med Adam og Eva? Kan f.eks ikke jesus være en gudsprofet istedet fordi Gud ville at han skulle være spesiell?

Enda mer absurd fra min side er hvordan han er både Gudssønn og gud på samme tid. Rolling Eyes

Null problem å være gudssønn og gud på samme tid.. han er jo gud Wink Han kan jo være to steder på samme tid, samtidig som han er alle steder på samme tid. Tid er jo ikke en begrensning for gud..

At Gud kan være 2 steder på samme tid, er noe helt annet som å si at han er samtidig alle steder. Fordi hvis du sier at Gud er selve Jesus og en annen skapning som er overalt begrenser du Guds allestednærværende egenskap. Han blir dermed begrenset, og det høres litt mindre troverdig ut fra min side.
Turntoallah.com
Turntoallah.com
Admin

Antall Innlegg : 174
Join date : 17.02.2008
Age : 34
Bosted : Oslo - stovner

http://norsk.turntoallah.com

Til Toppen Go down

Jesus i kristendommen Empty Re: Jesus i kristendommen

Poste  ZeshanXY Søn Mar 30, 2008 3:48 am

Christianrr skrev:
ZeshanXY skrev:Jeg tror Jesus var en person så mye nærmere gud enn det et vanelig menneske er slik at man oppfattet det som at han var guds sønn. Det at man sier at han er guds sønn er ikke fordi han er født av gud men for å gi han den æren at han er mye nærmere gud enn det alle andre er. i Islam gir man også Muhammed en større rolle enn det andre har, nettopp fordi Muhammed var mye nærmere gud. Så klue er å ikke tolke det bokstavelig at Jesus var guds sønn, men heller ta det som en sammenlikning.

Jeg tror mange kristene vil være uenig med deg. De mener bokstavelig talt at Jesus var/er Guds sønn. Det er forklaringen til at Jesus var født av en "jomfru" - det var Gud som gjorde et inngrep, og han er derfor "sønnen". For hvordan i huleste kunne han ellers ha blitt født? Selv synes jeg omstendighetene rundt denne Josef, er meget mistenksomme Smile Dette kan sees i sammenheng med at det er ikke lov å ha sex utenfor ekteskap i jødedommen. Løsning? Neinei, vi har ikke ligget sammen, hun er jomfru.. Min teori ;-)

Jeg vet de vil være uenige med meg! Men det er noe jeg mener, og tror at de kristne har tolket budskapet feil, de gav Jesus tittelen som Guds sønn for å vise hvor viktig han var. Og Bibelen er jo ikke akkurat noe som kan gi deg svaret på det (da tenker jeg selvfølgelig på det nye testamentet), siden bibelen er jo ikke en himmelsk bok, den er jo skrevet etter jesu død og består stortsett av evangeliene (skrevet av mennesker) og paulus brev (skrevet av paulus 300 år etter jesu død).

ZeshanXY

Antall Innlegg : 28
Join date : 16.03.2008
Age : 35
Bosted : Oslo

Til Toppen Go down

Jesus i kristendommen Empty Re: Jesus i kristendommen

Poste  ZeshanXY Søn Mar 30, 2008 3:53 am

Turntoallah.com skrev:
ZeshanXY skrev:Jeg tror Jesus var en person så mye nærmere gud enn det et vanelig menneske er slik at man oppfattet det som at han var guds sønn. Det at man sier at han er guds sønn er ikke fordi han er født av gud men for å gi han den æren at han er mye nærmere gud enn det alle andre er. i Islam gir man også Muhammed en større rolle enn det andre har, nettopp fordi Muhammed var mye nærmere gud. Så klue er å ikke tolke det bokstavelig at Jesus var guds sønn, men heller ta det som en sammenlikning.

Helt unig ass. Jesus regnes som både Guds sønn og som Gud. Treenigheten peker på akkurat det der. AV KRISTNE JA, MEN MUSLIMER MENER IKKE DET. Mohammed har en meget høy status og verdistilling i islam, men selv han regnes ikke som Guds sønn. Profeten selv(fvmh) innrømmer at han er en helt vanlig menneske som ble utvalgt av Gud. JEG BRUKTE BARE MUHAMMEDS EKSEMPEL FOR Å SAMMENLIKNE, JEG SA IKKE AT HAN ER GUDS SØNN ELLER AT HAN SA NOE SLIKT? Så nei, her gjelder det ikke å tro helt blindt. MENER DU AT JEG TROR BLINDT? ELLER VAR DET NOE DU BARE SA?

Som Einstein sa, religion uten vitenskap er lam, og vitenskapen uten religion er blind. Cool

ZeshanXY

Antall Innlegg : 28
Join date : 16.03.2008
Age : 35
Bosted : Oslo

Til Toppen Go down

Jesus i kristendommen Empty Re: Jesus i kristendommen

Poste  Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Til Toppen


 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet